GayPride Q&A - Drepturi

 GayPride

M-am gandit bine daca ar trebui sa scriu articolul asta. Este ultimul din seria dedicata GayFest si… ar trebui sa va spun ce trebuie sa stie o persoana gay despre drepturile pe care le are. Reticenta mea era legata de faptul ca as fi tentat sa ma intreb retoric… “care drepturi?”.

Cui i-ar trebui casatorie, mostenire, adoptie, credit, casa, asigurare de sanatate… adica, pe scurt, recunoastera cuplurilor gay cu tot ce decurge de aici? Si din nou… ma intreb retoric… “care cupluri?”. Serios acum: cati dintre voi cunoasteti un cuplu gay mai vechi de, sa zicem, 10 ani? Eu unul recunosc jenat ca nu cunosc niciunul. Fie cuplurile gay rezistente in timp sunt asa de rezistente tocmai pentru ca nu s-au implicat in gay social life, fie nu exista prea multe asa ca sansele ca eu sa cunosc se reduc considerabil. Deci pentru cine ar fi aceste drepturi? Pentru alea 3 cupluri (!?) gay din toata Romania? Si pentru restul de 4000 de combinatii de 1 saptamana, 2 luni, 5 luni, 10 luni?
Eu cred ca pot numara pe degetele de la o mana oamenii pe care ii cunosc si care au avut o experienta de cuplu mai mare de un an. Defapt… cunosc o singura persoana care a fost intr-un cuplu vreo 3 ani si ceva… iar restul… un an… un an jumate…

Apoi, cati dintre voi nu sunt jenati de faptul ca sunteti gay? Imi amintesc de un viitor mare arhitect care imi povestea cum el vrea sa fie gay pana la 30 de ani dupa care sa se casatoreasca cu Maria (!?)… Imi amintesc de ceea ce scria Monsoux intr-un comentariu pe GayPride - “o treime a comunitatii se declara gay, si o treime se declara bi”, iar concluzia studiului facut de el pe GayRomeo era ca “probabil mai bine de jumatate dintre noi au serioase probleme de identitate si de stima de sine in raport cu identitatea sexuala. Ca nu avem “un chip”, ca nu suntem dispusi sa-l afisam nici intre noi. Ca nu avem incredere in noi si intre noi.” Si atunci, cum putem sa ne permitem sa cerem drepturi cand noi nu suntem in stare sa ne asumam identitatea? In afara de 10 travestite si 10 gay care apar la televizor, ce inseamna defapt pentru majoritatea hetero comunitatea minoritara gay din Romania? Ce stiu romanii despre noi? Ce stim noi despre noi?

Acum ceva timp am scris articolul “Hai la drepturi neamule”. Imi permit sa il reiau, cu voia voastra:

“Astazi am sa fiu contra modei si nu vreau sa spun ca sunt discriminat ca sunt gay. M-a pus pe ganduri ce a spus Pinocchio intr-un comentariu, dar si o discutie pe care ubi a avut-o in masina, intr-un road-trip, cu “a treia persoana din viata noastra”. Bine, discutia lui ubi era despre rromi, dar are relevanta pentru ca e tot despre minoritati.
Ei bine, uite, eu nu sunt discriminat. Nici ubi nu e. Suntem cumva privilegiati? Doamne fereste, nu! Suntem simpli oamenii cu toata poponareala noastra. Adica iesim la o bere cu prietenii, facem shopping cu aceiasi prieteni, mergem la party, ne dam in barci cu ei si toate cele. Si asta pentru ca, poate, ne-am comportat si s-au comportat in asa fel incat sa nu ne impartim in gay si hetero. Eu nu m-am oripilat ca unul din ei are prietena sau sotie, ei nu s-au oripilat ca eu am prieten…hmmm…nu sotie :))
Cum s-a ajuns la chestia asta. Pai mai fratilor, invatati odata pentru totdeauna ca faptul ca esti gay, ca esti o minoritate, nu iti da doar drepturi si drepturi si drepturi. Aveti si obligatii, pentru ca pana la urma traim intr-o societate in care nu suntem majoritari. Asa ca multe dintre norme trebuie sa le respectam. Uite, de exemplu, imi spunea cineva ca daca se acorda persoanelor gay drepturi, se pot saruta pe strada in liniste. Gresit, din punctul meu de vedere. Eu nu m-as saruta pe strada. Mi se pare gretzos. Sarutul meu este prea intim ca sa il impart cu niste necunoscuti in tramvai. Nu are nici o legatura cu faptul ca sunt gay atunci cand ma oripilez vazand un tip si o tipa cu limbile adanc infipte unul in gura altuia…la o juma de metru de mine in autobuz. Nici nu imi place sa ii vad incalecati pe o banca in parc. Get a room!!! Nu sunt obligat sa va vad voua schimburile de saliva si nici preludiul in natura…
La fel, ne place sa ne dam in spectacol de multe ori. Si asta pentru ca suntem gay, ar spune unii. Sau, daca vorbim de travestiti, pentru ca asta stiu ei sa faca. Gresit! Esti travestit - asta nu inseamna ca trebuie sa iti tii show-urile in strada. Eu cunosc un travestit superb, care nu se machiaza strident cand iese pe strada imbracat in femeie si nu il poti deosebi de adevaratele purtatoare de sani… Uita-te la Naomi, de exemplu. Pe scena festivalului de la Mamaia s-a imbracat cat se poate de decent, se vede ca a muncit mult ca sa ii iasa cantecul ala, chiar daca a falsat de multe ori. A facut un show cum nu a facut ea toata viatza. Deci, se poate. Si atunci nu a mai huiduit-o nimeni. A primit ropote de aplauze. Oare nu i-a dat de banuit si ei ca atunci cand nu face show-uri penibile, nu mai are nimeni nimic impotriva ei?
Radeam de tipele de la mine din oras ca ies pe strada imbracate de parca ar merge in club. Pai unii dintre noi nu fac acelasi lucru? Cine te pune sa te imbraci cu tricou pana deasupra buricului si blugi cu talie joasa, pe strada? Ma bufneste pe mine rasul, dar pe un hetero… Si nu vorbesc aici de homofobie. Nu are absolut nicio legatura. Vorbesc despre hetero care, sa zicem, sunt indecisi in privinta noastra. Pai atunci cand o sa vada aparitii din ce in ce mai ciudate in public, sunt sigur ca o sa isi faca o parere si nu ne va fi favorabila.
Poate o sa ma injuri pentru ce scriu, dar gandeste-te cat de mult a contat pentru cei prezenti la paradele gay intentia asociatiilor de a promova faptul ca “suntem la fel de normali ca si voi”. A contat cam zero. Pana sa ajungem sa facem o parada in aia cum se face la Berlin, de exemplu, trebuie mai intai sa demonstram ca putem face parte din societate. Nu ca suntem entitati separate. Pentru ca aici ar fi un paradox - vrem sa fim considerati normali, dar noi nu ne consideram normali…
Chiar, cati dintre voi ati renuntat la a va crede gay si ati inceput sa credeti ca sunteti oameni mai intai? Cati dintre voi ati incercati sa renuntati la futaiuri zilnice cu alta si alta si alta persoana si v-ati investit toate resursele in consolidarea unei relatii? Hai sa fim seriosi, atata timp cat exista un grad enorm de ridicat de promiscuitate, nu avem cum sa cerem sa fim vazuti ca “normali” de restul lumii. Si daca nu ma crezi, da o fuga pe mirc si stai o jumatate de ora. In jumatatea asta de ora o sa vezi pe canal anunturi de genul “dristor…cu loc”, “caut tip cu masina sa dea o muie”  si asa mai departe. Si tot in jumatatea asta de ora o sa fii apelat pe privat de tot felul de “asl plz” si “ce cauti?”…cand defapt “ce cauti?” insemna “vrei sa ne futem?”…
Ah….pai in conditiile astea noi vrem dreptul la casatorie? I-auzi…de parca am demonstrat ca suntem in stare sa ne casatorim, sa traim ani de zile impreuna cu cineva, sa ne construim o casa, sa renuntam la promiscuitate… Hai sa fim seriosi, acum drepturile pe care noi le vrem nu ne vor face normali…pentru ca la modul in care ne comportam, daca le-am primi…ne-ar face doar…persoane cu nevoi speciale…. Eu spun ca mai trebuie sa si demonstram ca le meritam, inainte sa le cerem…nu?”

Bun, dupa ce v-am umplut eu capul cu parerea mea despre drepturile gay, ati face bine sa cititi si ce au scris Robert, Octavian si Pinocchio despre acest subiect!

Posted: May 19th, 2009 under GayPride.

Comments

Comment from robert
Tuesday 19 May 2009 at 14:34

hmmmm toata povestea asta cu “pentru cine ar fi drepturile astea” e oarecum gresit pusa, drepturile trebuie sa existe. Intr-o societate care ar recunoaste drepturile tuturor, indivizii ar creste altfel, ar avea alte valori si s-ar dezvolta diferit. Trebuie sa ne gandim mai putin la aici si acum si un pic mai mult la maine, trebuie sa acceptam ca lumea aia pe care o vedem pe romeo nu este toata lumea, este o bucatica mica, iar ea nu e reprezentativa pentru noi toti.

Comment from Daniel Mihai
Tuesday 19 May 2009 at 14:41

Robert, reprezentativ pentru un subiect este partea vizibila a subiectului. Nu partea invizibila… E o chestie de logica: nu poti considera reprezentativ ceva ce nu stii ca exista… Si totusi, cate cupluri gay cunosti?

Comment from robert
Tuesday 19 May 2009 at 15:24

Think outside the box, nu e vorba de ce stii tu sau ce stiu eu si pe cine si de cat timp. E vorba de bun simt. In ritmul asta ajungem sa zicem ca nu meritam (cum a comentat domnul pe gaypride), iar eu nu cred ca cineva numara cuplurile heterosexuale fericite si implinite. Eu imi amintesc de generatii intregi de cupluri care nu aveau niciun motiv pentru a fi impreuna. Un cuplu nu este garantia fericirii si implinirii.

Comment from Johnny
Tuesday 19 May 2009 at 18:38

Eu sunt de acord cu Daniel Mihai. Nimeni nu ar putea sa spuna lucrurilor pe nume mai bine ca el :)

Comment from wannabegay
Tuesday 19 May 2009 at 18:57

de ce nu exista cupluri gay in romania? (cupluri cu adevarat) pt ca nu avem drepturi. daca nu ai drepturi, atunci perpetuezi heteronormativizarea societatii, iar in inconstientul gay-ului roman creste ideea ca toti gay-ii sunt perversi, nesimtiti, niste destrabalati. mai mult, fiind in-the-closet (din cauza lipsei drepturilor, din nou), gay-ul roman alege calea cea mai simpla: sex clandestin, fara implicare emotionala. in continuare, lipsa drepturilor te scuteste de posibilitatea sa intalnesti gay si in alte locuri decat cluburi gay sau site-uri de dating. daca am avea drepturi, poate ca am intalni si in caminele studentesti si la petreceri si la picnicuri, si pe strada, in autobuz sau metrou. robert are dreptate. ce responsabilitati sa aiba gay-ii? sa plateasca taxe? deja o fac. sa ia credite de la banca? deja o fac, dar pe cont propriu. sa se imbrace decent? deja o fac. sa voteze? multi o fac. eu zic ca ne-am indeplinit responsabilitatile, acum a venit si vremea drepturilor. mai mult, de ce e sarutul pe strada important? aud gay care tot aduc argumentul IMBECIL ca nu le place nici cand vad cupluri str8 care se saruta. gresit! cuplurile str8 au OPTIUNEA de a se saruta (sau nu) pe strada. noi nu avem aceasta optiune, de aia e important sa stim ca avem voie, fie ca o facem sau nu.

Comment from 2q2Bstr8
Tuesday 19 May 2009 at 20:22

se spune de multe ori ca familia este de fapt nucleul societatii. sunt de aceiasi parere fiind foarte atent la a specifica faptul ca nu inteleg prin familie ,familia hetero.

asa ca nu cred ca trebuie sa exista cuplurile (in sens documentat statistic) pentru ca societatea sa o recunoasca ulterior.

Adica nu cred ca ’societatea’ in acceptiunea larga a termenului spune ‘nu va acordam aceste drepturi pana recensamanyul din 2025 nu va spune ca exista x% cupluri gay peste 3 ani.

trebuie ca societatea sa fie permisiva si cuplurile vor aparea ulterior.

eu sunt mai norocos poate. cunosc cupluri. cupluri reale cupluri stabile. cunosc un cuplu de lesbiene care au aproape 20 de ani impreuna si 3 copii dintr-o prima casatorie a uneia. toti trei sunt la casele lor-oameni ‘normali’-cu copii la randul lor.

cred ca faptul ca societatea pune oprelisti si nu recunoaste si apara, repet APARA niste drepturi e de fapt unul dintre motivele pentru care cuplurile gay se consolideaza greu.

cat e e de greu sa nu poti sarbatori craciunul cu familia (socrii).

cat e de greu pentru unul sau celalat sa se imparta intre omul pe care il iubeste si parinti sau oamenii la care tine sau prietenii de o viata…
sau cat e de greu cand unul trebuie sa mearga la picknikul organizat de firma cu vreo colega in timp ce partenerul sta acasa.

e un mare efort acela de a te abtine sa te comporti asa cum simti doar ca sa nu ofensezi niste norme sociale predefinite.
si toata energia pe care ai putea-o consuma ca sa prezervi o relatie (atunci cand isi are inerentele probleme)o consumi pentru a evita sa afle ceilalti de aceiasi relatie. pana la urma efortul asta poate macina si poate deveni prea mult. (o stiu din experienta)

cred ca viata asta din floare in floare este pana la urma si favorizata da latura ocult-obscura pe care viata gay se presupune ca o are in societatea de azi.

uuuf ce mult e de povestit pe tema asta.
societatea te poate forta sa nu ramai intr-un cuplu gay totodata cum te forteaza intr-un fel sa ramai intr-un cuplu hetero.

a afirma ca societatea nu are puterea de a influenta si de a face presuni intr-un sens sau in celalalt e pur si simplu cap de strutz adanc infipt in nisip.
dar>
nu speriati strutzul! podeaua este betonata.

Comment from 2q2Bstr8
Tuesday 19 May 2009 at 20:27

a.. si o paranteza care e un pic mai neinfipta in teorie spre deosebire de commentul anterior.. ai vazut vreodata vreo conversatie de pe un dating site hetero? aceleasi asl si vrei sa ne.. si totusi se pot casatori.
a te saruta pe strada sau nu… e chestie de educatie nu de orientare sexuala.
in fine e unul dintre putinele posturi in care nu sunt catushi de putin de acord cu tine:

cum ar trebui sa demosntrez? si cui si dupa ce norme ca am dreptul sa obtin din partea societatii o recunoastere a faptului ca vreau sa fiu considerat un cuplu cu baiatul pe care il iubesc????

Comment from Daniel Mihai
Wednesday 20 May 2009 at 0:29

Of… eu nu am zis ca nu avem nevoie de drepturi… sau sa nu ni se acorde. AM facut doar un apel la mai multa responsabilitate..

Comment from Pinocchio
Wednesday 20 May 2009 at 1:08

Imi dati voie sa fiu politically incorrect? Merci. Romanii vor de felul lor: Intii drepturile si societatea permisiva, pe urma facem noi si cupluri. Sigur, podeaua e betonata, nu-i asa?

2q2: Ai fost la pinKpong? Tocmai avem niste discutii care cred ca ti-ar placea.

Daniel: Asta e, sintem niste neintelesi. Tu cu apelul, eu cu cafeaua. (Hihihi…

Comment from disco_dave
Wednesday 20 May 2009 at 2:01

este fals, daniel mihai! exista ceva ce se numeste discurs social. Guvernul si societatea fac discursul social, si peste 80% din orice categorie de oameni se conformeaza.

Astfel, discursul social pentru pensionari este: pensii mici, sah in cismigiu, intepati, etc

Discursul social pentru studenti:
alcool, petreceri, chiul.

Asta asteapta societatea de la tine, asta faci.

Deci care ar fi discursul social pentru gay?

Promiscuitate, circ, nebuni. Asta se asteapta societatea sa primeasca de la noi, asta ii dam!

Suntem conditionati social.

Guvernul nu ne da nici un drept, nici noi nu vrem sa ne casatorim. Daca tot nu avem acest drept, ajungem sa il dispretuim

Si tot asa. De aceea te inseli cand spui ca noi trebuie sa demonstram ca meritam.

Noi trebuie sa luptam sa schimbam perceptia societatii, altfel spus discursul si trebuie sa luptam pentru drepturile noastre.

O ultima chestie, am sa te rog respectuos sa inlocuiesti cuvantul “Gay Generation” din titlul blogului tau cu orice alta combinatie care iti vine in minte, ca eu am dat 9 milioane la OSIM sa inregistrez logo-ul si numele gaygeneration si nu cred k ti-ar conveni un proces.

multa bafta in continuare.

Comment from G.
Wednesday 20 May 2009 at 9:33

Când trãiam în România, cunosteam un cuplu gay vechiu de peste 15 ans. Dar acestia stãteau ascunsi, tocmai de frica de a nu-si face distrusã o relatiune de dragoste. Si asa trãiau în monogamie si fidelitate, fãrã mIRCuri si alte de-alea. Deci cupluri vechi sunt, dar în alte mijloace.

Apoi, în urmã cu vreo 10 ani, a avut loc un lant de 10 emisiuni radio, la Paris, unde tot felul de “experti” si “martori” explicau cum cã un cuplu gay nu ar fi stabil. Acesti “martori” spuneau cum ei nu reuseau sã aibã relatiuni mai lungi de un an. Si probabil cã nu multi aveau asa ceva. Totusi, o datã ce a venit legea PACSului, multe cupluri vechi s’au înregistrat, ceea ce contrazice “expertii”.

Sunt cu totul de acord cu Wannabegay. Câtã vreme nu ai drepturi, ti-e fricã de tot. Sã începem cu drepturile, restul vine dupã.

Dar sunt de acord cu tine: avem nevoie de mai multã responsabilizare.

Comment from Cristi
Thursday 21 May 2009 at 16:14

Bravo ai spus lucrurilor pe nume!Asa simt si vad si eu lumea gay exact cum ai descris-o tu si ai descris-o folosind un limbaj ingrijit.Eu n-as reusi fara sa jignesc!
Nu sunt de acord ca drepturile anticipeaza relatiile sociale pe care le reglementeaza.Reglementam ceea ce exista nu ce ne imaginam ca ar putea exista.
Marsul gay trebuie sa promoveze egalitatea de sanse si de drepturi nu casatoria.Asta va aduce mult mai multi gay la mars.Altfel nu stiu cum va impaca cineva moralitatea cu imoralitatea,pe cei care nu vor sau nu pot sa se casatoreasca cu cei care vor sa se casatoreasca.Nu poti alatura un sistem de valori cu un altul opus.Se iau la tranta chiar in interior.
Am inteles ca acest gay fest este extrem de important (din atitudinea de propaganda in randul si multitudinea de motivatii aduse pt.acest mars).Insa nu este ultimul ,vor mai urma si altele……..

Pingback from Gaypride Q&A: Ce nu vrea să știe Pinocchio despre drepturile lui « pinKpong
Saturday 23 May 2009 at 12:30

[…] Ce trebuie să știe un gay despre drepturile lui? Răspund, ca de obicei, Daniel Mihai pe blogul Feed the Gay Generation, Robert și Octavian pe blogul gaypride.ro și Pinocchio în cele de mai jos. Cu toții vă urăm […]

Write a comment